Cykeln, många triathleters allra käraste ägodel, jag är beredd att hålla med. Tack vare Stefhan och Jonas på 30K jag jag fått möjligheten att äga detta monster till cykel. Eftersom det alltid är ett så stort intresse över vad folk har mellan benen tänkte jag visa upp min cykel på lite närmare håll.
Jag kan varna redan nu att del blir en del cykelnörderisnack! Men kolla gärna på de fina bilderna :)
Detta är 2016 års version av BMCs Teammachine SLR01. Den har jag kört på sedan juli i somras. Ramen är exakt densamma som de använt sig av sedan 2013, det som skiljer sig från tidigare år är endast designen. När man tog fram denna ram använde BMC sig av en dator som beräknade 34.000 olika ramkonstruktioner under ett helt år, tillslut hittade man den perfekta balansen mellan styvhet, lätthet och komfort. Detta blev alltså resultatet.
Sedan jag fick cykeln har många frågat varför jag kör på denna modell och inte deras mer aerodynamiska modell, Timemachine TMR01. Svaret är ganska enkelt och självklart för mig #aeroisNOTeverything. Aerodynamiken är viktig visst, men det finns så mycket annat som spelar in. När jag började tävla mer internationellt märke jag att banorna är mer tekniska och tighta, det har de blivit de senare åren. På sådana banor skulle jag säga att en lätt, styv och lättsvängd cykel är mycket bättre då men vill vara snabb i kurvorna och kunna ställa sig upp och accelerera utan massa onödig vikt. Och helt ärligt hur mycket vind tar man egentligen när man ligger i en klunga. Oftast är man uppe och tar korta förningar, resterande tiden ligger man ändå i en stor klunga där man inte tar särskilt mycket vind. Därför valde jag denna klättringmodellen före den aerodynamiska. Jag måste dock erkänna att TMR01 är snyggare.
Jag kör med mekaniska Shimano Dura-Ace rakt igenom. Det som är roligt är att jag klättrat hela "Shimanostegen" (Tiagra, 105, Ultegra och nu Dura-Ace) jag har blivit lika positivt överraskad varje gång jag uppgraderat. Sedan om det är värt pengarna att gå hela vägen upp till Dura-Ace vet jag inte. Det är helt klart en fantastisk känsla men jag tror knappast det gör en så mycket snabbare att det ska vara värt det.

Lite snabbt om cockpiten. Styret jag använder är ett Zipp Contour SL och är i kolfiber. Styrstammen kommer från 3T och är av modellen ARX2 Team. Styrlindan är från Lizardskin och för att hålla koll på all data har jag en Garmin Edge 520.


Hjulen är verkligen ingenting stt skryta om. De är från Shimano, kanttråd, aluminium och kostar sisådär 1400kr på wiggle. Däremot är de perfekta att träna på. Till sommaren är tanken att jag ska tävla på ett par Profile Design 58mm/twentyfour. Ett par tubdäck helt i kolfiber som enligt ryktet ska vara riktigt snabba! Däcken som sitter på är ett par Continental Gatorskin.



I slutet på säsongen kommer denna pärla vara till salu. Intresserad? Mejla: ludwig@ludwigfleetwood.se så ser jag till att du får första tjing!